Ruch

Ciało, umysł i duch tworzą jedność w człowieku. O ciele można powiedzieć, że jest tylko widocznym wyrazem samoświadomości, pokazuje to, co napełnia nas energią lub jej pozbawia. Wiele osób, będących na różnych etapach życia i w różnym wieku, stawia sobie za cel uzyskanie szczupłej sylwetki, ale czy powinno to również dotyczyć seniorów? Kluczem do dobrego samopoczucia jest ruch, bo życie to ruch. Jak mawiają Chińscy mistrzowie, człowiek zdrowy powinien ćwiczyć, człowiek chory - dwa razy więcej. W Polsce niestety, nie hołduje się tej zasadzie. Zarówno chorzy, jak i osoby starsze ruszają się bardzo mało lub w ogóle. Wiek senioralny charakteryzuję się najczęściej wieloma dolegliwościami układu ruchu, które w większości przypadków biorą się właśnie z jego braku.

Jedną z najważniejszych sfer aktywności ruchowej jest ćwiczenie mięśni. Układ mięśniowy odgrywa niezwykle istotną rolę wspomagającą układ limfatyczny i układu krwionośny. Wszystkie trzy układy są ze sobą bardzo silnie powiązane. Limfa pośredniczy w wymianie składników między krwią i tkankami oraz pełni funkcję odpornościową. Porusza się ona w naszym ciele za pomocą skurczów mięśni. Podobnie funkcjonuje układ krwionośny – to właśnie mięśnie (właściwy tonus mięśniowy) wspomagają serce w rozprowadzaniu krwi po całym organizmie. Dlatego też, tak ważna jest codzienna aktywność ruchowa i ćwiczenie mięśni, które wspomagają funkcje czynnościowe naszego ciała. Równocześnie zaleca się ćwiczenie układu nerwowego, gdyż aż w 80% odpowiada on za siłę mięśni. Oczywiście należy zwracać uwagę na to, czy dostarczamy organizmowi dostateczne ilości życiodajnych substancji. Faktem jest, że obecnie w porównaniu z okresem sprzed uprzemysłowieniem, pokarm roślinny zawiera ich znacznie mniej. Główne przyczyny to: nadmierne uszlachetnienie roślin, wyjałowienie gleb i zanieczyszczenie powietrza. Kolejnym czynnikiem, który obecnie zwiększa zapotrzebowanie ludzi na substancje odżywcze, jest stres. 

 

Można przyjąć, że ludzie żyjący w silnym stresie często szkodzą sobie dodatkowo, wybierając wariant odżywiania oszczędzający czas – pozbawione energii potrawy gotowe lub po prostu kanapki, co powoduje niedostateczne zaopatrzenie organizmu w substancje odżywcze i w rezultacie różnego rodzaju dolegliwości. Energia jest najważniejszym czynnikiem równowagi w organizmie, tym samym „paliwem” na lepsze, bogatsze życie. Prawidłowy sposób odżywiania, szczególnie w wieku senioralnym, ma duży wpływ terapeutyczny. Należy tutaj przede wszystkim wziąć pod uwagę sprawność układu trawiennego, tzn. właściwe trawienie i wchłanianie pokarmów. Uwzględniając ten aspekt, sposób odżywiania można podzielić na trzy zagadnienie:

Polecane ćwiczenia to:

  • ćwiczenia izometryczne. Można do nich wykorzystać taśmy gumowe, które stawiają opór, dzięki czemu w prosty sposób napinamy każdą grupę mięśniową. Bardzo pomocne w izometrii są również różnej wielkości piłki, na które można się kłaść wykorzystując dźwignie, ściskać, przerzucać itd. Ćwiczenie izometryczne powinno trwać od 10 do 40s w zależności od możliwości ćwiczącego oraz rodzaju ćwiczenia.
  • ćwiczenia aktywujące pracę stawów i ich ruchomość. Mogą to być np. proste półprzysiady, gdzie ćwiczący trzyma się jednocześnie czegoś na prostych ramionach.
  • ćwiczenia rozciągające, których najbardziej zaleconą formą jest stretching

Każde ćwiczenie pozwalające napiąć jakikolwiek mięsień jest dla człowieka bardzo przydatne i pomaga organizmowi w jego funkcjach życiowych. Dlatego też, zajęcia ruchowe powinny stać się nieodłączną częścią trybu życia seniora. Prawidłowe oczyszczenie organizmu składa się z następujących etapów:

Nasi fizjoterapeuci i rehabilitanci są do Twojej dyspozycji. Pomogą oni w dobraniu
odpowiedniegozestawu ćwiczeń ruchowych oraz w jego wykonaniu, w zależności od indywidualnych potrzeb seniora.